dimarts, 19 de novembre del 2013

UN CAS DIFÍCIL DE QUALIFICAR



El que ara us explicaré és tracta d’un cas verídic. Intentaré ser tot el prudent que pugui i, sempre, evitaré donar noms i dades innecessàries. Només les que siguin imprescindibles per a la comprensió de la situació que vaig viure.
Un jove es va apropar un matí a l’Administració on treballo. Havia rebut un requeriment de pagament de l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) dels darrers anys. La quantitat no pujava molt, però eren més de 100 euros per cada any reclamat.
Abans de continuar voldria fer unes consideracions prèvies:
 
1.- Per obra i gràcia d’Aznar, el pagament de l’IAE es va eliminar per a totes les persones físiques i només va quedar per a les persones jurídiques (SA, SL, SAT’s, cooperatives...); amb un requisit: què la xifra neta de negoci fos superior al milió d’euros.
2.- L’Agència Tributària sempre ha portat el cens de les activitats (empresarials, professionals, artístiques, agràries i ramaderes), però la recaptació està molt més diversificada: igual la pot portar el propi ajuntament o tenir-la cedida.
3.- La quota a ingressar es calculava sobre la xifra net de negoci que sortia a l’Impost sobre Societats (IS) de dos exercicis anteriors. Es a dir, per a l’any en curs, la quota s’ha determinat de l’IS de l’any 2011.
4.- En l’actualitat només es pot requerir (a tots els efectes) els exercicis posteriors als 2009, ja que els anteriors estarien prescrits, al menys que hi hagués alguna causa que pogués interrompre la prescripció.
5.- Al menys que les dissolguis, les societats segueixen tenint l’obligació de presentar l’IS cada anys. Si ho deixen de fer durant 4 anys consecutius, l’Agència Tributària ho comunica al Registre Mercantil pertinent i, aquest, fa una anotació i la dóna de baixa provisional i així queda reflectit al cens de l’Agència Tributària. 
 
En el cas que ens ocupa, l’ajuntament del poble on havia (quedeu-vos amb el temps passat) fet l’activitat, tenia la recaptació cedida.  
Evidentment es tractava d’una societat, però que s’havia donat de baixa l’any 2003, per tant, legalment, no sé li podien reclamar exercicis que no havia tingut activitat. Però l’organisme emissor del requeriment té potestat per a manipular el cens que porta l’Administració de l’Estat ja que, ens alguns casos, precisa fer-ho. Com per exemple baixes d’ofici per impagament.
Què va passar en aquest cas? Que l’organisme en qüestió va donar d’alta a la citada empresa a partir de l’1 de gener de 1992 (que va ser quan va entrar en vigor l’IAE –abans hi havia la Llicència Fiscal-) Una cosa em va cridar l’atenció: per NIF, la societat no existia l’any 1992, per tant, es van inventar la data. La baixa la van fixar el març d’aquest any que, imagino, seria quan ells haurien tret els requeriments de pagament.
A sobre, la societat estava donada de baixa de forma provisional per incomplir l’obligació de presentar l’IS. Per tant, sinó presentaven l’IS, com es va calcular la quota de l’IAE? Gran pregunta!
Al menys de que es tractés d’un error (cosa que dubto) la situació em sembla del tot maliciosa. Jo li vaig dir a la persona que va venir (que el coneixia) que caldria presentar una denúncia, però si ho fa, segurament les taxes judicials (per obra i gràcia de Gallardón, xim pom, li sortirien més cares que la quantitat que li reclamen)
A la nostra oficina sé li van buscar els antecedents i el cap de secció, després de criticar l’organisme que té atribuïda la funció recaptatòria, va procedir a modificar-li la data de baixa i establir-la a l’any 2003 que va ser quan l’AEAT el va donar de baixa.
A algú sé li acut el motiu del perquè es va actuar així? Imagineu-vos el que vulgueu, però la situació em va semblar rocambolesca i molt forta.