Ahir mateix, des de la Conselleria de
Territori i Sostenibilitat de Santi Vila es van anunciar una sèrie de mesures
contra la pol·lució a Barcelona, però jo no ho acabo de veure clar.
Els dies en que la pol·lució a Barcelona
superi els màxims permesos (i només aquells dies), s’abaratirà el transport públic
en un 50% i s’incrementarà el preu dels aparcaments per a cotxes particulars,
excepte en aquells casos que els vehicles siguin ecològics.
Ara us posaré un exemple pràctic. Resulta que
jo vaig a treballar a Barcelona cada dia amb el meu cotxe particular que deixo
a un determinat pàrquing al costat de l’empresa on treballo. Qui m’informarà
abans de sortir de casa de que es tracta d’un dia d’aquests?
Ja sé que avui en dia hi poden haver
aplicacions per a mòbils on es pot consultar qualsevol cosa, però em temo de
que si no t’avisa algú, et pot passar sense que te’n adones.
No recordo la xifra que van donar dels dies en
que es van passar els límits l’any 2013. Crec que uns 20, no ho sé segur... Però
l’any 2012 van ser 2. Evidentment els factors per a que això passi poden ser múltiples
i quasi sempre es produeix per la suma de diversos d’ells: factors
mediambientals (anticicló) sumats a una gran concentració de cotxes, normalment
en dies feiners, ja que dissabtes i diumenges hi sol haver menys circulació sinó
és que es tracta d’una llarg cap de setmana o del començament i acabament de
les vacances.
Des del meu punt de vista les mesures haurien
de ser constants i progressives. Es a dir, s’haurien d’aplicar a diari i cada
cop ser menys tolerants.
Sinó recordo malament, el govern Tripartit ja
va aplicar mesures correctores quan va reduir la velocitat màxima que es podia
circular per les carreteres d’entrada i sortida de la Ciutat Comtal. Una mesura
que no va agradar al grup de CiU, llavors a l’oposició.
És viable una solució com la que jo he
proposat? Des el meu punt de vista si. Les mesures s’han de prendre tots els
dies i no només en casos molt puntuals. S’ha de fomentar l’ús del transport públic.
El govern de la Generalitat s’omple la boca quan parla de la millora del servei
de Rodalies Catalunya (a les Terres de l’Ebre no ens afecta) Però sé li ha de
sumar una campanya de promoció per a que els ciutadà adquireixi l’hàbit d’usar
el transport públic a diari o bé mirar de compartir cotxe (recordo que aquesta
mesura està mal vista per les nostres autoritats quan els que comparteixen
cotxe només ho fan com a mesura d’estalvi)
Suposo que reduir la velocitat en determinats
trams també produeix un efecte de millora.
I com s’aconsegueix la progressivitat? Donant
ajudes per a que es puguin comprar cada vegada més vehicles ecològics, ja
siguin elèctrics o mixtes. Així, any rere any, tal i com el parc de cotxes de
gasolina o dièsel s’anessin fent vells, a l’hora de canviar-los, preu per preu,
la gent es decantaria cap als vehicles ecològics i així es podria donar solució
al problema de contaminació que pateix Barcelona i la seva àrea d’influència.
Com heu vist, avui us he parlat d’un tema
diferent i no polític, la qual cosa ja és extray amb mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada