dimecres, 24 de setembre del 2014

MESURES CONTRA LA POL·LUCIÓ

Ahir mateix, des de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de Santi Vila es van anunciar una sèrie de mesures contra la pol·lució a Barcelona, però jo no ho acabo de veure clar.
Els dies en que la pol·lució a Barcelona superi els màxims permesos (i només aquells dies), s’abaratirà el transport públic en un 50% i s’incrementarà el preu dels aparcaments per a cotxes particulars, excepte en aquells casos que els vehicles siguin ecològics.  
Ara us posaré un exemple pràctic. Resulta que jo vaig a treballar a Barcelona cada dia amb el meu cotxe particular que deixo a un determinat pàrquing al costat de l’empresa on treballo. Qui m’informarà abans de sortir de casa de que es tracta d’un dia d’aquests?
Ja sé que avui en dia hi poden haver aplicacions per a mòbils on es pot consultar qualsevol cosa, però em temo de que si no t’avisa algú, et pot passar sense que te’n adones.
No recordo la xifra que van donar dels dies en que es van passar els límits l’any 2013. Crec que uns 20, no ho sé segur... Però l’any 2012 van ser 2. Evidentment els factors per a que això passi poden ser múltiples i quasi sempre es produeix per la suma de diversos d’ells: factors mediambientals (anticicló) sumats a una gran concentració de cotxes, normalment en dies feiners, ja que dissabtes i diumenges hi sol haver menys circulació sinó és que es tracta d’una llarg cap de setmana o del començament i acabament de les vacances.
Des del meu punt de vista les mesures haurien de ser constants i progressives. Es a dir, s’haurien d’aplicar a diari i cada cop ser menys tolerants.
Sinó recordo malament, el govern Tripartit ja va aplicar mesures correctores quan va reduir la velocitat màxima que es podia circular per les carreteres d’entrada i sortida de la Ciutat Comtal. Una mesura que no va agradar al grup de CiU, llavors a l’oposició.
És viable una solució com la que jo he proposat? Des el meu punt de vista si. Les mesures s’han de prendre tots els dies i no només en casos molt puntuals. S’ha de fomentar l’ús del transport públic. El govern de la Generalitat s’omple la boca quan parla de la millora del servei de Rodalies Catalunya (a les Terres de l’Ebre no ens afecta) Però sé li ha de sumar una campanya de promoció per a que els ciutadà adquireixi l’hàbit d’usar el transport públic a diari o bé mirar de compartir cotxe (recordo que aquesta mesura està mal vista per les nostres autoritats quan els que comparteixen cotxe només ho fan com a mesura d’estalvi)
Suposo que reduir la velocitat en determinats trams també produeix un efecte de millora.
I com s’aconsegueix la progressivitat? Donant ajudes per a que es puguin comprar cada vegada més vehicles ecològics, ja siguin elèctrics o mixtes. Així, any rere any, tal i com el parc de cotxes de gasolina o dièsel s’anessin fent vells, a l’hora de canviar-los, preu per preu, la gent es decantaria cap als vehicles ecològics i així es podria donar solució al problema de contaminació que pateix Barcelona i la seva àrea d’influència.

Com heu vist, avui us he parlat d’un tema diferent i no polític, la qual cosa ja és extray amb mi.