divendres, 19 de gener del 2024

EL CONCUNYAT RAPITENC DE JOSÉ MARIA AZNAR

Quan el PP va guanyar les eleccions generals de 1996 sense majoria absoluta i Aznar va haver pactar amb Jordi Pujol per a ser investit president del Govern d’Espanya, va ser necessari fer-li moltes concessions a CiU per a que la coalició nacionalista li acabés donant els seus vots. D’aquell temps ens queda el record d’unes paraules d’Aznar dient que ‘parlava català a la intimitat’... Però, realment va dir això? És cert que Aznar parlava català a la intimitat? A principis d’any, el crític televisiu del Periódico de Catalunya Ferran Monegal deia a la seva columna ‘Tu i jo som tres’ que Aznar mai va dir exactament aquelles paraules. De fet va dir: ‘quan em trobo en cercles reduïts fins i tot el parlo’... Una frase semblant a la que s’acostuma a sentir. El dubte sempre ha estat si l’afirmació d’Aznar era veritat o mentida... Una mentida per a quedar bé davant els seus nous socis? A veure si com diu Carles Porta (Crims TV3) posem llum a la foscor. Per a intentar aclarir-ho res millor que explicar-vos una anècdota que em van passar ja fa uns quanta anys quan treballava a l’Agència Tributària de Tortosa. Recordo que un dia vaig atendre un senyor de la Ràpita que venia a sol·licitar un certificat. Ràpidament em vaig adonar que al seu canell esquerre portava un rellotge de marxandatge amb l’anagrama del PP. No recordo com va anar exactament la conversa però si que recordo que en un moment donat va treure la seva cartera i em va ensenyar un telegrama on es felicitava a ell i la seva senyora per les noces d’or de casats. El telegrama anava signat per ‘José Maria i Ana’. Llavors em va explicar orgullós que un fill seu estava casat amb una germana de l’Ana Botella, la dona de José Maria Aznar. Aquell senyor responia al cognom Robledo i era propietari d’un estanc al barri Espanyol de la Ràpita. Després de conèixer aquests fets és fàcil imaginar que durant les celebracions familiars, passades les postres i arribada l’hora la copa i el cigar, quan els homes de la família s’agrupaven per a parlar ves a saber de què, Aznar intercanviés ni que només fossin unes poques paraules en català amb el seu concunyat rapitenc.