dilluns, 23 de febrer del 2015

Independentisme reversible

Xavier Bru de Sala

El canvi només passa per un suport electoral tan sòlid a la secessió que obligui Madrid a negociar

Ja que tot gira, o així ho sembla, al voltant del full de ruta que CDC i ERC negocien, i les terceres vies han desaparegut del mapa real sense combat, els ciutadans seran cridats a votar, el setembre, entre opcions favorables i contràries a la independència. Sense matisos o amb pocs matisos. Disposaran, això sí, d'un gran ventall de paperetes, però el recompte es fixarà no tan sols en la llista i el candidat guanyador, sinó, sobretot, des d'un punt de vista internacional, en els vots a favor i en contra de la independència, que seran mesurats per primera vegada en la història de Catalunya. Si res no es torça, el 27-S el món voldrà saber si guanya o perd la independència.
La política, a fi de comptes, depèn de les propostes dels partits que concorren a les eleccions i del suport popular que obtinguin. Tot i això, la realitat és més complexa. Les eleccions també. Comencem pel principi. Els partidaris de la independència s'han multiplicat per quatre els últims anys per falta d'alternativa. El gran consens social, molt majoritari a Catalunya, contempla el dret a decidir i la voluntat de canvi seriós en la relació amb el poder central de l'Estat. Ara bé, davant la negativa de Madrid a negociar un nou estatus, encapçalada pel Partit Popular, es fàcil i lògic arribar a la conclusió que l'única possibilitat de canvi és la independència.
Tot i això, encara que a penes se'n parli, hi ha una altra manera de veure-ho: l'única possibilitat de canvi passa per un suport tan sòlid a la independència que obligui Madrid a negociar, o que alternativament Europa i els Estats Units aconsellin a Madrid obrir una negociació amb les forces sobiranistes per tal de concedir poders significatius a Catalunya sense dividir Espanya. En altres paraules, si els vots per la independència són insuficients, l'actual onada haurà fracassat. Si, en canvi, són majoritaris, poden passar dues coses. Una, que els vencedors interpretin la majoria com un mandat que s'ha d'acomplir, sí o sí, a través de la famosa Declaració Unilateral, amb acord o amb ruptura. I dues, que s'obri una negociació pel canvi d'estatus. Dit en format sentència: la sobirania és irreversible, la independència no. ¿De què depèn?
És clau la posició d'Unió i Iniciativa, les formacions sobiranistes favorables al dret a decidir però contràries o reticents a la independència. Mantenen una divisió d'opinions sobre aquest punt crucial. De cap manera podrien formar part del bloc dels contraris, encapçalat pel PP i per C's i que inclou cada cop més el PSC i per descomptat Podem. Com que, d'altra banda, el catalanisme modern sempre ha tingut cura d'estendre's i difuminar-se cap a sectors tebis però no hostils, seria bo que, tant Unió com Iniciativa, cadascú a la seva manera, definissin una posició al voltant del concepte d'independentisme provisional i reversible, que deixaria de ser provisional si no pogués ser reversible. I viceversa, si s'obrís la famosa negociació per un canvi profund i fiable de la relació de Catalunya amb l'Estat, abdicarien de la independència, si més no mentre durés la negociació. Una fórmula d'aquest tipus desil·lusionaria una part de la meitat de la societat catalana que, segons les enquestes, vol la independència, però en contrapartida deixaria obert un camí de diàleg i acord que no és gaire sensat donar per liquidat.
Els que concebem l'independentisme de manera instrumental, com una palanca de canvi real, per desgràcia ja l'única amb possibilitats d'esdevenir efectiva, som conscients que l'instrument se'ns pot quedar als dits, tant si Catalunya arriba a ser independent com si l'independentisme fracassa a les urnes. També ho som de la urgència de disposar d'un estat propi, preferiblement vinculat a l'Espanyol però de cap manera subordinat als alspiradors dictats d'aquest Madrid que aspira massa a viure del poder.
UNA COSA molt diferent de les opcions federalistes que posposen el canvi d'estatus fins després d'un acord entre els grans partits espanyols per reformar la Constitució. Un acord que no treu el nas per enlloc i que només comptaria amb possibilitats de materialitzar-se davant del perill imminent i creïble de secessió catalana.
És segur, en conclusió, que la majoria de catalans prefereixen avui un nou pacte de tipus federal-confederal, amb hisenda pròpia, gran capacitat legislativa i reconeixement explícit o implícit de la sobirania. Però potser també ho és que d'aquí uns anys, si no s'assoleix aquest nou estatus, la majoria independentista esdevingui més que suficient per desvincular Catalunya de l'Estat Espanyol.
Escriptor.

diumenge, 22 de febrer del 2015

HISTORIETES DE L’AMPOSTA PROFUNDA XI

Durant les èpoques de crisi és legítim que la gent s’espavili i miri de trobar solució als seus problemes, normalment econòmics. Però per a assolir els objectius, no tot s’hi val.  
Resulta ser que el govern del PP ha fet despertar una normativa que ja fa anys va voler aplicar el PSOE. Aquesta normativa equipararia, a la pràctica, les associacions amb les societats en el tema de les obligacions tributàries. Es fa difícil esbrinar que és el que realment es pretén amb aquesta mesura, però ara com ara està en vigor en espera que algú hi posi una mica de seny.
Bé, des d’una assessoria d’Amposta, es va enviar a diverses entitats, associacions, clubs, etc. de la nostra ciutat un correu electrònic avisant-los sobre aquest fet. El correu electrònic va signat pel president d’una entitat local i és un recordatori (per tant, és molt possible que ja existís un correu anterior) sobre les obligacions formals que passen a tenir aquests tipus de persones jurídiques.
La sorpresa ve quan obres l’adjunt i te’n adones de que, realment t’està adreçat a l’assessoria on ell treballa.
El redactat del correu electrònic, a part de la pèssima redacció, és un cúmul de despropòsits.
El titular de la carta és el següent:  HISENDA OBLIGA ASSOCIACIONS SENSE ÀNIM DE LUCRE, CLUBS ESPORTIUS, A TRIBUTAR PER SOCIETATS.
Aquesta afirmació ja és del tot incorrecta. Hisenda (en tot cas l’Agènica Estatal d’Administració Tributària), té l'obligació de fer complir la normativa. Qui obliga són les lleis i les normes que aproven els polítics, ja sigui als parlaments o pels governs respectius. En tot cas, l’Agència Tributària vetllarà (repeteixo) que es compleixi la normativa seguint els mandats dels seus superiors jeràrquics.  
Per atemorir als receptors del correu, abans que res, ja parla de sancions que anirien d’entre 200 a 600 € per no presentar l’Impost sobre Societats, quan la sanció que s’imposaria per aquest concepte, sempre que hi hagi requeriment per part de l’AEAT, seria de 200 €.
Però el mes greu no és això. Caldria saber com s’ha aconseguit els correus electrònic de les entitats que se’ls ha enviat el correu (que ja avanço que no són totes les del poble), ja que aquí ens podríem trobar amb una vulneració de la Llei de protecció de dades.
Si parlo així és perquè vaig tenir accés a un d’aquest correus. El remitent, en lloc d’enviar-lo amb còpia oculta (CCO), ho va fer de tal manera que quan una entitat rebia el correu, li sortia la relació de la resta d’entitats (amb els corresponents correus electrònics) a les que s’havia enviat el correu. Aquí si que hi ha, sense discussió, una vulneració del dret a la protecció de dades i, per tant, podria ser un fet punible si algú ho denúncia davant l’òrgan pertinent, en aquest cas l'Agencia Española de Protección de Datos

LES FOTOS DEL DIA. L'ILLA DE BUDA



























LA FOTO DENÚNCIA DEL 22-02-2015

Segurament els més joves no ho reconeixeran. El que veieu a la imatge és un televisor antic, dels que hi havia abans d'aparèixer les pantalles de plasma. 
La foto està presa al costat de l'àrea de lleure de la Barraca de l'Ametller, entre Amposta i Freginals.
Segurament, a qui el va tirar aquí, li hauria costat menys portar-lo a la deixalleria. 
Per cert, si en voleu veure un i que encara funciona, només cal que vingueu a casa. El que tenim ja té 26 anys. I només en tenim un.