dimarts, 9 d’abril del 2024

BREU HISTÒRIA D’UNA PASSAREL·LA

Josep Maria Simó i Huguet va ser l’alcalde d’Amposta de la segona legislatura (1983-1987) una vegada recuperada la democràcia a la mort del dictador Francisco Franco. L’alcalde Simó va ser qui va projectar l’Amposta del futur amb la redacció del primer Pla d’Ordenació Urbana (POUM) que va tindre la nostra ciutat. Entre tots els projectes que es contemplaven (alguns acabats durant els seu mandat i d’altres -la majoria- no), us vull parlar de la construcció d’una passarel·la de vianants que a priori i per aquell qui no ho coneix es pot pensar que va poder tractar-se d’una obra menor si la comparem amb d’altres infraestructures que es van realitzar com ara el pavelló d’esports o el pavelló firal. De fet de passarel·les de vianants se’n van fer dues. La primera uneix l’avinguda de Catalunya amb la Prolongació de l’avinguda de Catalunya per a salvar l’avinguda de Santa Bàrbara a l’altura de l’antic CAP i només té uns pocs metres de llargada. La segona (que és de la que us vull parlar) és molt més llarga i també molt més important sobre tot en una època on no hi havia tants mitjans de transport com ara. Uneix el barri del Pla d’Empúries amb el nucli urbà (barri del Grau) salvant el popularment conegut com el barranc del Grau. Penseu que al barri del Pla d’Empúries no hi ha cap servei mentre que al barri del Grau (i el contigu de les Quintanes) quan es va construir la passarel·la hi havia quasi que de tot: farmàcia, botigues d’ultramarins, fleca, carnisseria, llibreria, peixateria, església, perruqueries, etc. Desgraciadament la majoria d’aquests establiments ha acabat tancant amb la implantació dels supermercats. També va significar una drecera per arribar al centre neuràlgic de la ciutat (mercat, parada de busos, Casa Consistorial, etc.). Durant el meu pas per l’Ajuntament ampostí (2003-2011) recordo que el nostre grup municipal (PSC-PM) a instància precisament de Josep Maria Simó, va presentar una moció per a que s’arrangessin les dues passarel·les, molt malmeses degut a l’inexorable pas del temps. La moció també feia incís a la neteja del barranc i al foment de l’activitat agrària que ja s’hi duia a terme. Va ser durant la meva segona legislatura quan l’alcalde la ciutat era Manel Ferré. La moció va ser aprovada tot i que mai es va dur a terme la reparació de la passarel·la, ja que només es va pintar per a fer-li un ‘rentat de cara’. Des de aquella moció ham passat mes de quinze anys... Durant tot aquest temps em consta que els veïns del Pla d’Empúries han seguit reivindicant la restauració de la passarel·la sense que de moment se’ls hi hagi fet massa cas per part de l’Ajuntament. Només promeses. El darrer capítol de la passarel·la entre el Grau i el Pla d’Empúries es va escriure fa pocs dies, concretament en el transcurs del ple municipal del mes de març. Dintre de l’apartat de mocions, el grup de Junts x Amposta liderat per qui va ser alcalde Manel Ferré, en van presentar una que anava de ‘netejar el barranc d’Empúries i reparar la passarel·la que el creua’. Com heu pogut veure una moció pràcticament calcada a la que va presentar el PSC al seu dia. Si el govern de CiU amb Manel Ferré al capdavant hagués rehabilitat la passarel·la i dut a terme moltes altres mocions que es van aprovar i mai es van acabar fent, potser ara el grup de Junts no tindrien idees per a fer la seva tasca d’oposició. No hi ha mal que per bé no vingui... Evidentment m’estic referint a Junts, es clar, no a la ciutadania d’Amposta en general i als habitants del Pla d’Empúries en particular que haurien pogut gaudir d’una millor qualitat de vida que la que han tingut durant tots aquests anys.

L'OLIVERA DE LES 4 POTES (CANET LO ROIG) 6