diumenge, 9 de gener del 2011

NO SMOKING


La darrera llei sobre el tabac que va entrar en vigor el dia 2 de gener d’aquest any, restringeix molt els llocs on es pot fumar.
Així hi ha prohibició total als restaurants i bars i també a alguns llocs encara que siguin a l’aire lliure: pels voltants de col·legis i hospitals i parcs infantils.
Era normal que per part dels fumadors i amos d’establiments de restauració (que segur que també són fumadors), primer es queixessin de la mesura i, després, ens alguns casos es saltessin la norma permeten fumar dintre dels seus locals.
Al dret hi ha una màxima que diu: “La llibertat d’un individu acaba on comença la de l’altre”.
No puc, sinó mostrar-me en total desacord amb aquells que volen sobreposar el seu dret de fumar per damunt de qualsevol norma. Alguns d’ells arriben a dir: “És que ens sentim com a bitxos rars”. Tampoc tant!
I els que no fumem i hem tingut que aguantar anys i anys, moltes vegades resignats als qui fumaven... Què passa? És que no teníem drets? I a sobre, moltes vegades encara et preguntaven: “Què et molesta que fumi?” Jo mateix pateixo una “bronquitis asmàtica crònica”. Sovint m’han preguntat: Fumes? Mai, els hi he respost. Per l’estat dels meus bronquis deuen de pensar una altra cosa...
La primera mesura que prohibia fumar a les administracions públiques va entrar en vigor l’any 1988. Jo que treballo a l’administració des de l’any 1986 més d’una vegada em vaig tenir que discutir amb companys perquè no feien cas de la norma. Una fumadora habitual que, a més, era una de les caps de l’oficina, em va arribar a cridar l’atenció per beure una beguda de cola en hores de treball quan ella fumava cada vegada que en tenia ganes dintre del seu despatx o en qualsevol altra dependència. Hi ha alguna norma que prohibeixi veure begudes de cola, taronjades, llimonades, etc. en hores de treball. Que jo sàpiga, no! Ho hauria entès si hagués segut una cervesa...
Més tard la prohibició de fumar es va estendre molt més i es va fer més restrictiva. Només llavors, la majoria de companys van començar a complir la normativa. No tots. Es va habilitar un sala de fumadors i els que tenien el vici, anaven a fumar i, de pas xerrar. I els que no fumàvem seguíem treballant... Finalment es van suprimir les sales de fumadors i, a partir de llavors es surt al carrer. Mentre, els que no fumem, seguim als nostres llocs de treball.
Ara resulta que amb la nova llei, si no es pot fumar prop de les dependències hospitalàries, la meva oficina que dóna a l’entrada d’urgències d’una clínica... És un lloc hàbil per a fumar?
Ahir vaig poder veure i escoltar la noticia per TV3 d’un bar de Mollerussa que incompleix la norma i que permet fumar dintre del local. L’amo diu que sap que s’arrisca a que li posin una multa, però que primer és el negoci i que si no deixa fumar, aquest se’n va en orris.
El bar on vaig a esmorzar és un bar on es permetia fumar i on els amos (els dos) fumaven. A partir del dia 2 no es fuma. Què he de fer si un dia veig aparèixer un altre cop els cendres a les taules i es deixa fumar a la gent. Si és veritat que ara els fumadors no van als bars (cosa que dubto), els no fumadors tindrem que deixar d’anar-hi?
Una darrera anècdota. La UGT de les Terres de l’Ebre, des de fa anys, acostuma a fer un sopar per Nadal a un conegut restaurant prop de l’assut de Tivenys. Poc a poc, els meus companys sindicalistes (els primers que volen fer complir la norma en matèria laboral) es posaven a fumar. L’amo de l’establiment els cridava l’atenció sense massa èmfasi. Al final acabava traient els cendres. L’ambient es convertia, finalment, en irrespirable. Al final vaig decidir queixar-me i els hi vaig dir que “ho deixaven de fumar o no hi tornaria”. D’això fa uns 4 anys. No m’han convidat més. 
 

5 comentaris:

Brian ha dit...

Hola
(i de passo bony any!),
200% accord en tu, aquesta norma és una de les millores noticies de l'any, per mi.
Quan vaig aterrar a les TTE fa uns anys (20!), evidentment primer vaig tenir ganes de tastar la "vida mediterranea", sortint a pubs i discos, amorzant al bar, anant de tapes en els amics etc etc, pero va durar poc. El ambient de fum era intolerable i poc a poc, si no era un compromis "important" vaig deixar d'anar-hi ... els esmorzars va durar una mica més, perque el cafe i croissantr, amb un bon diari, es molt bo! Pero també ho vaig deixar. Pot semblar radical pero igual fa 10 anys que només he entrat als bars 2 o 3 cops per any! I des de luego, amb els xiquets, mai.

Els que es queixen de que perdran clients, els diria que miren que haa passat a altres paisos. Ha sigut un gran avanç, ara els bars i restaurants etc estan plenes de families a Anglaterra, per exemple. I els fumadors encara hi van pero sense fumar - que pensen, que es quedaran a casa?!

Finalment, trobo que la noticia a TV3 no era massa "correcte", donant emfasi als 3 bars que deixen fumar, i no ensenyant els 99% qude cumplen la normativa.

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

Bon any per a la tu, Brian, la Sílvia i els nens. Una abraçada.

Unknown ha dit...

Abans de la prohibició total de fumar en llocs públics, la cafeteria per anar a fer el cafè ò menjar alguna cosa sempre l’escollia on no estava permès fumar. Si la meva llibertat acaba on comença la dels demes i si la llibertat dels demes acaba on comença la meva, el nivell de Tolerància no funciona com caldria

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

L'única diferència apreciable que hi ha entre un fumador i un no fumador és l'acció de fumar.
No fumar ni perjudica ni molesta.

Brian ha dit...

crec que la possibilitat de arribar a un equilibri voluntari , de tolerancia i llocs per a triars'ha vist que no funiconava - almenys a Tortosa. Al barri del Temple, jo no coneixia cap bar que havia triat de ser de "no fumar" , mentres igual hi ha 15 que deixaven fumar - el més a prop (i probablement unic que conec - tampoc soc un expert) era el Vienna, al centre de Tortosa, que em queda bastant allunyat del lloc de treball.
crec que els temps han canviat - aquest cop per be! ... encara recordo que als cines anglesos es podia fumar fa només 25 anys!