Què representa
100? 4.000 és més petit o més gran 5.000? Ens conformaríem amb 10.000?
Us he volgut posar uns exemples de que les
xifres, per si soles, no expressen res. 100 pot ser un número de referència, un
índex: per exemple 100%. 4.000 és més
petit que 5.000 si compares totes dues xifres: tinc 4.000 euros i tu en tens 5.000 o jo dec 5.000 euros i tu només
4.000. Però en números relatius, una persona que deu 4.000 euros pot estar
en un situació molt més precària que aquell que en deu 5.000. 10.000 euros és
una quantitat important, però 10.000 cèntims és mol inferior, cent vegades
inferior. Tot depèn de la unitat en que està expressada la xifra. Hi esteu d’acord?
I per
què dic això? Perquè, com sabeu, l’Estat va fer
públiques les balances fiscals realitzades per Ángel de la Fuente, segons sembla un prestigiós economista independent.
Aquí ens trobem amb una greu contradicció: mai ningú que cobra per fer una feina es pot qualificar d’independent.
Normalment el resultat del treball sempre haurà de ser del grat de qui el paga.
Quan, segons l’estudi, el dèficit fiscal
de Catalunya (diferència entre els diners que es recapten a Catalunya i s’envien
a Madrid i els que retornen a Catalunya via inversions, subvencions, etc.) és
de 8.455
milions d’euros, des del govern de la Generalitat es van afanyar a dir
que és molt més. I és que, pel que
sembla, hi ha diferents mètodes per a calcular-ho. Alguns d’ells (precisament
el que ha seguit el professor de la
Fuente –el mètode de càrrega benefici-), sembla ser que té en compte les
inversions que s’han fet al territori català, però que no només afecta el
nostre territori, com per exemple la construcció d’una línia d’AVE o la millora
d’una carretera nacional. Ves per on, aquest és el sistema que més agrada al
govern del PP.
Catalunya és, de llarg, la comunitat autònoma que
més transferències ha rebut de l’Estat. Fins i tot té transferides competències
en matèria d’ordre públic i seguretat (Mossos
d’Esquadra) i trànsit (Servei Català
de Trànsit amb un cos propi de Mossos d’Esquadra) Segons el diari
l’Economista de 28 de maig de 2010, Catalunya era la comunitat autònoma amb més
competències assumides (185), seguida de Galícia (154) i Andalusia (152) A la
cua en nombre de competències assumides es situaven Navarra (69), la Rioja (75)
i les ciutats autònomes de Ceuta (21) i Melilla (24)
Les transferències de competències han d’anar
vinculades automàticament amb les corresponents transferències monetàries per a
garantir la supervivència del servei traspassat.
Per tant, i com a conclusió, a més
competències traspassades, més necessitat de rebre diners de l’Estat per part
de la comunitat autònoma corresponent. Però si l’Estat no compleix els seus
compromisos, inevitablement la portarà a l’ofec econòmic.
Comparar el dèficit fiscal de les diferents
comunitats autònomes espanyoles, si l’estudi no porta incorporat les
necessitats econòmiques de cada una d’elles, a mi em diu ben poca cosa, més
enllà de xifres més o menys elevades o el debat polític que sorgeix quan passen
aquesta mena de coses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada