dimarts, 24 de juny del 2008

ATAC CONTRA EL CATALÀ

Ahir, disset “intel•lectuals” espanyols (he posat intel•lectuals entre cometes perquè quan fan coses com aquesta poso en dubte la seva imparcialitat i fins i tot cultura) van subscriure un manifest a favor del castellà a Catalunya. Entre aquests intel•lectuals o pseudointel•lectuals, com li vogueu dir, hi figuren personatges com Fernando Savater, Álvaro Pombo, Carmen Iglesias i fins i tot em va parèixer sentir el nom de Maria Vargas Llosa quan vaig sentir per Catalunya informació la noticia.
Tota aquesta gent demostren un gran desconeixement de la situació de Catalunya avui. Ignoren que degut a molts diversos factors (un d’ells, sense dubte la immigració) quan vas a prendre un cafè a un bar i t’adreces al cambrer, sovint et respon en castellà i diu no entendre l’idioma que li estàs parlant. Aquesta situació es dona més a les grans urbs catalanes o, des de sempre, el castellà està present tant a la vida social d’aquest país, com de vegades, a la política segons en quina partits.
No cal que ens vingui de fora! Dintre de Catalunya també hi ha opinions com aquestes, vingudes de gent, un altre temps progressistes i instaurades contra el règim dictatorial de Franco com per exemple l’Albert Boadella i el partit Ciutadans és un bon exemple d’aquest intent de voler imposar per la força una llengua forana portada per una gent com Jiménez Losantos sense la més mínima intenció d’integrar-se al nostre país.
El castellà, per a que m’entengueu, és com una plaga vinguda de fora. Com per exemple el cranc roig americà. No només destrossa el medi natural sinó que de vegades acaba amb altres espècies autòctones que comparteixen habitat amb ell. Per a combatre’l hi calen posar recursos i molts mitjans. Això és el que fan les polítiques lingüístiques que defensen el català i estableixen quotes d’emissió en diversos mitjans audiovisuals i espectacles. Per acabar cal dir que no sempre es compleixen aquestes quotes, com per exemple al cinema on són molt poques les pel•lícules doblades al català que es representen a les nostres sales. Pobre català si no es prenguessin mesures per a protegir-lo!

6 comentaris:

Cucafera ha dit...

Signo el teu comentari de dalt a baix, pero......a preescolar s'ha d'ensenyar amb la llengua que esculleixen els pares o no?.
Jo no ho se.

Davant el fet, no gens exepcional, d'un crio amb llengua materna castellana que demana ser escolaritzat amb aquesta llengua, perque "esta a Espanya" que fem?.
Mentre catalunya no sigue independent, no tindrem mes collons que conviure amb aquesta situacio, agrade o no agrade i capejar-la com bonament puguem. I sino ja ho sabem: tots a votar a Esquerra.

Discreparia amb tu sobre si els intel·lectuals han de ser considerats com a tals en funcio de que ens agrade el que diuen, o ho son sempre.

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

Començo pel final. Si fossin veritables intel·lectuals serient més tolerants amb els diversos idiomes, cultures i formes de ser de cada poble. I demostren que no ho som.
Sobre si cal l'ensenyament en castellà per als infants? I perquè no àrab, romanés o eslau? Que es fa en altres països) Suposo que l'ensenyament de l'idioma oficial i prou. Què estem a Espanya? Però al menys que ens accepten la diversitat de les diferents naciona, regions, comunitats o el que siguin!

Cucafera ha dit...

No estic segur que m'hagis contestat. Qe jo sapigue Catalunya no es ni el Marroc ni Romania ni Eslovenia.
Voldria afegir que abans potser he corregut massa al dir que feia meu el teu post de dalt a baix, ben mirar hi ha alguna excepcio:
Et refereixes al castella com "una plaga vinguda de fora" i com "una llengua forana" . Tot aixo es compatible amb fer un bloc ( El tossal dels tres reis) escrit amb aquesta llengua que provoca la destruccio d'altres? ( plaga )

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

La idea del Tossal dels Tres Reis res té que veure amb la forma de pensar meva. Si l'escric en castellà és per dues raons. La primera perque les rutes turístiques que hi trobaràs i que va ser l'inici del bolg, originalment han estat escrites per a un públic potencial de una mica més de 20.000 persones (les que integren la plantilla d'on jo treballo), la majoria castellanoparlants no residents als Països Catalans. Com faria divulgació del ostre territori si ho escrigués en català?
La segona és que vaig pensar que ja que només ho podient llegir aquestes 20.000 persones perquè no creava un blog per a publicar-les. Si has entrat al Tossal observaràs que no hi ha articles d'opinió, només és un intent de donar coneixer les nostres comarques. A la gent d'aquí? Evidentment, no! Si està escrit en castellà ho podrà llegir més gent? La resposta és sí. Internet és internacional. Possiblement si dominés més el francès o sapigués l'anglès i no em costessa gaire traduir-ho, també ho veuries escrit en aquests idiomes.
La crítica dels restaurants és una idea posterior i si ho busques veuràs que la primera ve d'una experiència negativa i primer va ser publicada a la Via i en català´. Va ser després quan vaig tenir la idea de continuar-ho fent i la vaig penjar al Tossal. Veuràs que està escrita en català.
Al meu parer és una tasca lloable el que estic fent de difondre el territori i ho continuaré fent. Iniciatives com la meva n'haurien de sortir més. És una llàstima que la gent s'ompli la boca parlant de defensa del nostre territori i na faci res per a promocionar-lo. I jo ho faig més enllà de Catalunya perque m'ho passo bé fent les fotos i els reportatges. No sóc provessional, la qual cosa, penso, encara em dóna més mèrit!

Cucafera ha dit...

Reconec la meva predisposicio a buscar presumptes contradiccions en els demes i tambe en mi, que conste.
No puc esta mes d'acord amb la filosofia que t'inspira a l'hora de fer " El tossal dels 3 reis " i evidenments de merits, els ten's tots.
El que intentava possar de relleu era el que per a mi representava una contradiccio de parlar tan despectivament d'una llengua (encara que sigue per l'utilitzacio que en fan d'ella) i despres emprar-la sense mes en un bloc.
Fins la proxima.

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

Només una darrera cosa. M'has llegit mai a Vinaròs News? Pots trobar l'enllaç des de la propia Via Augusta. Buscam al Partenon (per allò de les columnes) Trobaràs un altre amb nom coincident amb mi, mira una mica més avall. També hi surt la foto.
Hi col·laboro des del passat setembre cada quinzena. Escric sobre temes ebrencs i, evidentment, en català... i això que la revista té un alt contingut de castellà! En tens prou amb això?