dimecres, 18 de setembre del 2013

ACCIDENTS FERROVIARIS




1.- El més greu i dolorós dels accidents ferroviaris dels que han passat a Espanya en els darrers anys, va ser el que es va produir el 24 de juliol prop de Santiago de Compostel·la, quan un tren Alvia va descarrilar en arribar a un revolt  molt pronunciat a poca distància de l’estació. El descarrilament va ser degut a que el comboi circulava a una velocitat inadequada, molt més alta que la que estava permesa en aquell punt. El resultat (provisional) és de 79 morts i més de 100 ferits. En un primer moment només es va imputar el maquinista però, finalment, el fiscal, va decidir imputar també als responsables de Adif i RENFE al considerar que la via no disposava de les suficients mesures de seguretat passiva. Fa pocs dies és va exonerar de tota responsabilitat a la RENFE.

2.- Un estudi intern de Ferrocarrils de la Generalitat (de Catalunya) ha determinat conclòs que no es poden determinar els motius pels quals descarrilen els seus trens. Afortunadament, el descarrilament d’aquests combois no ha ocasionat la pèrdua de vides humanes. Després de llegir la notícia em vaig quedar una mica perplex, ja que, normalment, els estudis sempre es tanquen amb algun resultat, agradi o no a qui els encarrega. Però fer-ne un d’intern que no porti en lloc, em sona a voler tancar l’expedient sense tenir cap interès per trobar culpables.

3.- Segons filtracions més o menys interessades, sembla ser que Mariano Rajoy, president de l’executiu espanyol y Artur Mas, president del govern català, s’han reunit recentment en més o menys secret per a mirar de trobar una solució pactada de cara a la pretensió de fer una consulta sobre el dret a decidit del poble de Catalunya, evitant així un xoc de trens (l’expressió literal que vaig escoltar per la ràdio)
Sense cap mena de dubte aquest seria el pitjor dels tres accidents ferroviaris que acabo d’explicar. És força evident que Catalunya va llançada cap a una consulta d’autodeterminació que després de la Via Catalana de l’11 de setembre encara ha agafat més força i que, depenent del resultat, podria comportar a curt termini un referèndum secessionista o unes eleccions plebiscitàries. Aquesta opció es mira amb recel, tant des d’Espanya com d’alguns sectors polítics, econòmics i socials de Catalunya. En totes dues parts hi ha postures molt radicalitzades que no acceptarien cap solució, al menys que fos la proposada per elles mateixes, la qual cosa, d’entrada, complicaria molt trobar un consens. Només cal veure la reacció dels membres del govern que, tot i l’èxit assolit en la convocatòria de la cadena humana que va unir Alcanar amb el Pertús, fan com si el tema no anés amb ells. Potser quan voldran reaccionar ja serà massa tard. 
La posició dels ultranacionalistes espanyols contrasta amb la dels catalans de la ceba, com per exemple la del Conseller de Cultura Ferran Mascarell que va qualificar la pertinença de Catalunya a l’Estat espanyol com anomalia històrica.