dijous, 15 de gener del 2009

LA TECNOLOGIA “PUNTA” DELS JUTJATS

Ja fa molts d’anys, un dia em van dir que als jutjats usaven tecnologia “punta”. De punta de bolígraf, volia dir...
Realment penso que no és un tòpic. La informàtica va arribar a les administracions públiques ja fa unes dècades. Potser a les autonòmiques, fins i tot, abans que a la central, ja que com s’obrien de noves, calia dotar-les amb les noves tecnologies des del primer moment. No obstant, i de forma progressiva, es va anar dotant a les oficines del recursos necessaris per a augmentar l’eficàcia.
Però Justícia sempre ha anat per lliure. Si us faig un exercici d’imaginació i us demano això, que us imaginéssiu les dependències d’un jutjat, segurament us vindrà al cap taules plenes de papers i armaris plens de carpetes, lligalls, etc.
I penseu que hi ha casos que necessiten diversos toms. Recordo un el cas d’una empresa oleícola que, en un moment donat es va declarar secret de sumari. A partir de llavors van tenir que anar fent annexes (al tomo I, al II, etc.) Així fins 2 armaris plens de paperassa. Evidentment no és operatiu. Si s’ha d’anar a buscar la informació quan la necessites d’aquesta manera, es un començar i no acabar. I ja no diguem si es té que subministrar a un altre jutjat o administració. En aquest cas, on també intervenia l’Administració Tributària, es van tenir que anar fotocopiant document per document. I no es podia exterioritzar el servei per allò de la “privacitat de les dades”.
És un mal endèmic que es ve arrossegant des de sempre i caldria veure si els responsables han fet tot el possible per millorar aquestes condicions. I quan parlo de responsables no ho faig precisament dels administratius que hi treballen i que s’han tingut que adaptar a un sistema sovint caducat.
Els responsables caldria anar-los a buscar des de els titulars i responsables dels propis jutjats fins al Consell General del Poder Judicial i fins al alts càrrecs del Ministeri de Justícia començant pels propis ministres de la democràcia.
L’Agència Tributaria, administració que conec prou bé, va començar a incorporar les noves tecnologies així que van sortir les màquines necessàries. Recordo una de les primeres màquines per a gravar dades on anava integrat tot l’equip: pantalla, teclat, etc. Res a veure amb els PC’s actuals. Les gravacions es feien en uns disquets de la mida d’un “single” de música, per aquells que se’n recordin com eren aquests discs. I per als qui no, els diré que tenien unes mides aproximades d’uns 20 centímetres de costat (unes 8 polsades) Molt abans de sortir el discs informàtics de 5 i ¼ i 3 i ½, segurament més a la memòria del lector. Va ser quan estava Josep Borrell de director general (a finals de la dècada dels ’80) quan es va donar l’impuls definitiu a la informatització del Ministeri de Economia i Hisenda. Al cap de poc temps ja es podia recercar informació procedent de més de 30 orígens diferents!
L’exemple clar d’aquesta modernització està a l’abast de tots els ciutadans: la pàgina Internet o hi pots torbar qualsevol tipus d’informació referent a qualsevol tipus d’impost estatal, així com baixar-te programes, impresos i fins i tot trametre tot tipus de declaracions, pagaments, etc., sempre i quan es disposi del corresponent “certificat digital o firma electrònica”.
I un altre exemple d’ineficàcia per part de Justícia. L’AEAT té convenis signats amb la majoria d’administracions, organismes, etc., la qual cosa permet que, prèvia autorització de l’usuari (tornem a la protecció de dades) es puguin consultar per part d’aquest en l’àmbit de l’abast del conveni. Així s’eviten desplaçaments per part dels usuaris i perdre el temps entre unes i altres administracions. Justícia no disposa de conveni. Motiu? Ells ho sabran, però jo pregunto: Realment volen ser més eficients?

1 comentari:

https://laviaaugusta.blogspot.com ha dit...

Encara que paregui que és meu, el següent comentari me l'ha deixat al correu electrònic un amic, delegat sindical de Justícia:
Nen, l'article BE!!, pero el millor es la pregunta final. Aquesta sí que es la pregunta el la pregunta del millon.
Realment hi ha algun govern amb un interes real de solventar les mancances de la justicia i destinar-hi els recursos necessaris ? o be demagogia i mes demagogia?

Te faig una rediografia de la situacio actual a Catalunya:
- Tenim una borsa d'interins amb una normativa dispersa i caduca, amb una nova normativa consensuada per tots els sindicats i signada amb el Departament de justicia al juliol del 2007, amb l'incompliment d'un precepte de la llei organica del poder judicial (Llei organica 19/2003 vigor 1-01-2004 disposicio transitoria 13) que dona un plaç de 18 mesos als governs autonomics per a adequar els funcionaris interins a la nova normativa. NO S'HA FET RES.

- Un acord de millora de les condicions en les guardies dels metges forenses a Catalunya que comporta tambe una millora del servei, signat el 14-03-08. NO HA ENTRAT ENCARA EN VIGOR.

- compromisos anexes a aquest acord de guardies i que comportava començar una negociacio de les Rlts dels Metges a començament de maig 2008 i una valoracio del cost economic dels desplaçaments en les guardies dels metges. NO S'HA FET RES.

- Un acord sobre les guardies dels funcionaris al servei de l'administració de justicia a Catalunya signat el 3-10-2008. NO HA ENTRAT EN VIGOR.

-Aplicació de la desviació del IPC a Catalunya diferencial amb la resta de l'Estat i que comporta l'aplicacio del 1'2 % de la massa salarial, i signat per als funcionaris de la Generalitat de Catalunya i que sempre s'ha traslladat als funcionaris de justicia. NO EL VOLEN APLICAR

- Pagament d'un complement als funcionaris de les agrupacions de jutjats de pau de Catalunya per l'aplicació d'unes Rlts i requisits imposats i que havien d'haver començat a pagar al juny del 2008. NO S'HA PAGAT I QUEDA AL AIRE.

- Destitucio automatica de mes de cent reforços a tot Catalunya i que ajudaven a paliar els augments de feina a molts jutjats, tot en contra dels jutges.

- Adjudicació "no publica" de les places als metges forenses nous de les oposicions per part de l'IMLC de Catalunya.

- Excessos d'hores de molts funcionaris a Catalunya i que son poc reconeguts, i manifestacions a la prensa per part de la presidenta del Tribunal Superior de Catalunya senyalant com a una causa de mal funcionament de la justicia a Catalunya de l'exces de funcionaris interins, quan moltes d'aquestes persones es deixan la pell pel camí, i es el l'Estat i la Generalitat de Catalunya qui haurien de garantitzar les reposicions d'efectius com cal, i no mica en mica, i mes quan el cost dels interins i els titulars es el mateix actualment. Ningu parla mai dels jutges o Secretaris interins i tambe n'hi han molts. Potser masses.

- El NO relleu simultani o inmediat en la reposicio d'efectius en causes de baixes, cursos, trasllats, etc., deixant enmig de vegades mesos sense cobrir i que s'acumulin els papers a les taules.

- Canvi d'ultima hora en el compromis del Departament en l'augment del 0'85 al 1% destinat al FAS per als funcionaris de l'administració de justicia a Catalunya.

Etc. etc. ELS SINDICATS ENS FOTEM UN FART DE ANAR A LES MESES DE NEGOCIACIO PER A RES.

I dic jo, tot aixo no demostra res? o es que sempre tenim els funcionaris la culpa de tot?

Per cert, als funcionaris de justicia tambe se'ls incoan expedients disciplinaris i no es convoquem mai vagues ni juntes per a reclamar mes mitjans, sencillament, ens defensem de forma legat als procediment i acatem les resolucions dictades. Tenim altres vies per a reclamar mes mitjans o recursos humans, encara que sovint no ens facin cas.
Es trist que amb els anys que fa que hi han mancances a la justicia i es justament ara quan els jutges i Secretaris claman al cel. Quina casualitat de coincidir en el temps amb la trista noticia que es va destacar als mitjans de comunicacio fa uns mesos!!!

Adeu noi, i que algu reparteixi una millor sort per a tots.