dimecres, 14 d’octubre del 2015

COGNOMS DEL TERRITORI

-Tinc un amic a Tivenys...

-Qui, Piñol?

-Sí, com ho saps?

Aquesta conversa és real. El meu interlocutor ho ignorava (o simplement no hi va caure), però la majoria dels habitants de Tivenys (no s’han de comptar els vinguts de fora, evidentment), porten el cognom Piñol.

L’estar treballant a una administració pública on cada dia t’arriben un bon nombre de ciutadans fa que, al llarg dels anys puguis intuir el poble de procedència només dient-te el nom i de vegades el carrer on viuen. I és que hi ha cognoms que ràpidament s’identifiquen amb una població concreta. Us explicaré els casos més curiosos que m’han passat.  
Una vegada em vaig assabentar que hi havia un nedador veneçolà que responia al nom d’Albert Subirats Altés. La primera cosa que penses és que dient-se així, ha de tenir molt poc de veneçolà i que amb tota seguretat les seves arrels són catalans. A més a més, el cognom Subirats és força freqüent al territori de l’Ebre. Com avui en dia disposes d’una eina molt eficaç que es diu Internet, em vaig posar a indagar i vaig trobar que son pare, metge, era d’Alcanar i sa mare de Viladecans (Baix Llobregat) Albert Subirats va ser un esportista d’elit (va guanyar diverses medalles d’or als campionats Panamericans i fins i tot una medalla de bronze en 100 metres papallona al mundial de Melbourne de 2007, prova en la que l’americà Michael Phelps va guanyar la medalla d’or) Per cert, es declara gran seguidor del Barça.
A principis de 2011, quan els partits estaven formalitzant les candidatures per a les municipals, a la Sénia havien de buscar un substitut a l’alcalde Victor Pla (PSC) que, després de dues legislatures havia pensat que era l’hora de dir prou. Me’n vaig assabentar que el designat per encapçalar la llista es deia Manel Tomàs. El cognom Tomàs és poc freqüent a la Sènia i, en canvi, a la Galera és el més abundant. Com a galerenc que sóc sabia que José Juan Tomàs, el fill del tio Pepe l’Aleman i la tia Teresina la Carrila s’havia casat a la Sènia on vivia i que el seu cognom era Tomás.

-I si Manel Tomàs fos el fill de José Juan lo Carril?

I efectivament, un dia parlant amb l’actual alcaldessa d’Ulldecona Núria Ventura, filla també d’un galerenc, m’ho va confirmar.
El tercer cas que us explicaré és molt més recent. Segurament sabeu que el candidat del PPC a les darreres eleccions autonòmiques va ser Xavier Garcia Albiol, alcalde de Badalona entre 2011 i el 2015. El seu segon cognom em feia ballar el cap.

-Segur que pervé de Godall o de Peníscola.

Durant la campanya electoral i quan estava fent un míting a l’auditori del teatre Felip Pedrell va reivindicar les seves arrels ebrenques: son iaio matern era de Godall. Una vegada més l’havia encertat.

Però pel que sembla no sóc l’única persona a qui li passa. Una companya de treball va veure un dia que hi havia una presentadora de TV3 que es deia Fàtima Llambrich.

-Deu de ser de l’Ametlla de Mar.

Un dia li va preguntar a la treballadora d’una assessoria d’aquella localitat marinera i li va confirmar:


-Es clar que és de la Cala (topònim pel qual es coneix vulgarment l’Ametlla de Mar)