dissabte, 17 de desembre del 2011

UNA MÀQUINA DE FER BITLLETS



Encara no me’n avinc de les idees que va donar dijous l’economista Xavier Sala Martin al programa Divendres de TV3.
Tots coneixem les idees neoliberals que té l’economista, però ahir em superar la meva capacitat de sorpresa.
Va apuntar Sala Martí que per a solucionar la crisi europea hi ha dos camins i que un, sense l’altre, no ho arreglaria.
El primer és que el Banc Central Europeu, què té la màquina per a expedir els bitllets de curs legal, fabriqués els necessaris per a cobrir tot el dèficit generat pels estats, entitats financeres, etc. Jo al·lucinava!!!
La segona mesura l’anomenava “devaluació interna” i, segons ell, era rebaixar el sou dels treballadors un 30 %. Jo seguia al·lucinant!!!! Aquesta mesura era necessària per a que els productes espanyols fossin competitius i millorar així les vendes exteriors (exportacions)
I jo pregunto: I tots els que treballem al sector serveis (incloses les administracions públiques) i no ens fa cap falta ser competitius, ja que els nostres serveis “s’han de quedar a casa”, també se’n hauria de rebaixar el sou un 30 %? No ho va dir, però particularment, no hi veig cap motiu.
Una vegada més la culpa de tots els mals recau sobre els treballadors i sembla que eximeix de responsabilitats a les entitats financeres (a qui se’ls hi donarien tots els diners que necessitessin) ni a les administracions irresponsables que “han estirat més el braç que la màniga”.
Fa molts d’anys em van dir que la solució que apuntava Sala Martí de fabricar els bitlles necessaris era del tot impossible, ja que el valor del diner circulant, ha d’estar en consonància amb les reserves d’or del banc emissor (llavors el Banc d’Espanya) De ser superior la quantitat de diner en mans de les entitats financeres i ciutadans al valor de l’or, automàticament feia depreciar la moneda. Ara m’he assabentat que això no és així.
Bé, si li fem cas a Sala Martí, jo proposo una solució millor. El primer punt em sembla perfecte, però per a corregir el segon, per què no es segueixen fabricant diners fins a cobrir les necessitats dels ciutadans?
No podríem demanar una maquineta "domèstica" ara que venen Nadal i els Reis, a part de les retallades (es clar) Així podríem solucionar de cop tota la crisi de les famílies. Us imagineu no tenir deutes, ni haver d'anar al banc cada cop que necessitéssim efectiu. 
Encara al·lucino!!!!!!!!!!!  

(L'acudit, òbviament,és del mestre Ferreres al Períodico d'avui)