dilluns, 16 de gener del 2012

EL CAPITÀ AMPOSTA


Hi ha un nou personatge a la xarxa. O potser no tant nou, no ho sé.
La setmana passada vaig rebre una sol•licitud d’amistat a Facebook d’un tal “Capità Amposta”. Abans de decidir-me si l’acceptava o no (d’entrada no accepto personatges incògnits)  vaig entrar al seu perfil, evidentment bloquejat. Pel nombre d’amistats que tenia (8) vaig deduir que feia pocs dies que sé l’havia obert; potser aquell mateix dia. Entre els amics alguns coneguts; uns amics, d’altres coneguts i alguns que no sé qui són. De les poques coses que diu és que treballa a DAPSA (ara es diu Saica Pack), va estudiar al IES Ramon Berenguer IV i, també a la UPC. Jo em pregunto perquè dóna tanta informació si amaga la seva identitat. Sempre he pensat que quan un no usa el seu veritable nom, és que alguna cosa pretén mantenir oculta. Evidentment el vaig rebutjar.
Potser alguns no se’n recorden o, simplement, el que vaig a explicar serà la primera vegada que ho llegeixen. Fa uns anys, bastants, ens hem de remuntar al temps de la lluita contra el transvasament de l’Ebre, de “Capità Amposta” ja n’hi va haver un. Encara que tot apunta que algú el va n crear i que no va ser ell mateix qui es va posar aquest apel•latiu.
A principis de la primera dècada del segle XXI Internet encara era incipient per a la majoria dels ciutadans. O dit d’una altra manera, eren pocs els que tenien accés a la xarxa. Des de l’Ampolla, els amics del llavors delegat del govern a les Terres de l’Ebre, el rapitenc Francesc (Paco per als més propers) Sancho van crea una pàgina que van denominar “la Gallina”, ja que sembla que a l’Ampolla es coneixia així a un dels seus amics i d’on es criticava i desprestigiava el moviment antitransvasament, així com als seus portaveus més significats. 
D’aquella web ja no queda ni rastre, però com qui guarda sempre té, vaig quedar-me per a la meva hemeroteca personal una pàgina del Diari de Tarragona, concretament la número 23 del dia 27 d’octubre de 2001 on hi surten dues fileres de personatges que semblen sortits d’un còmic. A la primera filera, la dels “herois”, hi apareixen el Rei Artur, el capità Amposta, Percival dels Ports, el cavaller de la Llum (imagino que per l’ENRON) i el príncep Hamlet. I a la segona filera, la dels “malvats” (villanos), Sant Sabaté, Mohamanolo, Petit Franco, l’Ombra de Flix i Ramon Caro-en-vent.
Potser alguns d’ells els endevinareu i als qui no, només cal mirar les fotos que he fet per a vosaltres.
És evident que davant del dubte raonable, hagi descartat fer amistat amb el Capità Amposta que, per cert, us hi heu fixat, per la seva indumentària s’hi apareix molt al Capitán Trueno”, un heroi de còmic de medieval (o sigui, antiquat), res a veure, per exemple, amb el “Capità Amèrica" que es va crear per animar a les tropes nord-americanes durant la Segona Guerra Mundial.