dimecres, 24 d’octubre del 2012

ANÈCDOTES ELECTORALS



Diumenge pel matí vaig publicar les subvencions que cobrarien els partits polítics segons els diputats que traguessin les properes eleccions del 25-N. També per cada vot aconseguit si s’obté un escó, si s’aconsegueix fer grup parlamentari, etc.
A part d’aquestes subvencions, a les eleccions municipals es dóna una subvenció a l’ajuntament segons la participació. Al menys, abans era així. A partir d’aquesta introducció us explicaré dues anècdotes electorals. Cronològicament, de la primera en vaig ser testimoni directa i sobre la segona, m’ho van explicar, però en dono tota la credibilitat dels fets. Sense que serveixi de precedent, posarem, quan calgui, nom i cognom dels protagonistes.
La primera anècdota (la que vaig ser-ne testimoni) va passar a les eleccions municipals de l’any 2003 a Santa Bàrbara. Per aquella època jo vivia allí i era apoderat pel PSC. A l’hora del recompte de vots, el president d’una de les meses va extreure un sobre i, de sobte, a l’obrir-lo, hi van sortir 30 pessetes (una moneda de 5 duros i un duro) La papereta (que en aquest cas és el de menys, o no) era de CiU i portava diversos noms taxats, com per exemple el del seu cap de llista: Josep Bertomeu Canalda (Don Pepe o el farmacèutic, com preferiu)
Ningú va saber interpretar bé que significava allò (imagino no cal ni dir-ho, no ho he tornat a veure mai més) Algú va interpretar que representava les 30 monedes que li van pagar a Judes per trair a Crist, però en aquest cas hi haurien hagut 30 monedes no dues, ja fossin de 1 pesseta o d’un duro. Jo en vaig fer un altra interpretació.
Sempre ha estat costum de CiU, sobre tot als pobles més menuts, anar casa per casa a demanar el vot. Potser llavors per cada vot assolit li revertia a l’ajuntament 30 pessetes (aproximadament) i aquest era un dels arguments que fien servir quan es trobaven amb algun abstencionista: “Mira –li devien de dir- Si vas a votar, pel teu vot ens donaran 30 pessetes i com més subvenció aconseguim, més coses podrem fer per al poble...”. Aquell votat (que recordo, va votar nul), va haver de pensar: “Si és per 30 pessetes, cap problema, jo mateix els hi donaré...”.
L’altra devia de produir-se durant la campanya de les municipals de 1991. A la Galera optava a la reelecció Juan José Talarn (CiU) i té a ell com un dels protagonistes.
Cal situar l’escena a una casa del poble, concretament del carrer Major. L’alcalde i candidat de CiU estava demanant el vot amb tota mena d’explicacions. De sobte, l’altre interlocutor li va dir: “El meu vot té un preu”. Talarn va quedar una mica perplex (imagino que mai s’havia trobat en una situació així) Quan li va preguntar quin era el preu del vot, li va dir l’altre. “5.000 pessetes”. L’alcalde va posar-se la ma a la butxaca, va treure la cartera i del seu interior un bitllet de 5.000 pessetes. “5.000 pel meu vot i 5.000 pel de la meva dona”, va puntualitzar el ciutadà (sé qui era, però en aquest cas ometre el nom) I Talarn va extreure un altre bitllet de 5.000 i li va donar”.
El dia de les eleccions va presentar-se el matrimoni a votar (suposadament per a CiU), però mentre ell ho va poder fer sense cap problema, la seva dona no perquè no estava censada.
Segons em van explicar, la història acaba quan Talarn li va reclamar les 5.000 pessetes del vot frustrat. Tot és possible...