dissabte, 5 de maig del 2012

COSETES DE LA GALERA



Dissabte passat, mentre dinava amb bons amics i amigues a Ulldecona, em van preguntar que sabia sobre les cases dels costat del barranc que corrien perill de caure. Em va explicar el meu interlocutor que va sortir per la televisió tot just després d’unes imatges de Barberà de la Conca que, com sabeu, una gran esquerda està partint el poble en dos. Ell no ho havia vist, però li havia dit un familiar seu. Li vaig dir que no sabia res, però que de cases al costat del barranc sempre n’havien caigut. No era cap novetat. Ell mateix recordava que varem parlar d’aquest tema no feia gaires setmanes en una visita conjunta que férem al pont per a, posteriorment, anar veure altres restes arqueològiques de la Via Augusta i també a la partida de l’Arion.
Però aquesta setmana la meva dona em va portar un full del Diari de Tarragona de dilluns 30 d’abril amb el titular: “Els despreniments al barranc de la Galera posen en perill cases pròximes”.
Recordo que quan era menut, un dia, mentre estàvem a l’escola, algú va dir que havien caigut cases del costat del barranc, les més properes al pont, al començament del carrer Soledat. Va ser la primera vegada que vaig tenir-ne coneixement. Des d’ençà han caigut cases d’altres vegades, per sort, sempre deshabitades. Imagino que els geòlegs trobarien les claus del problema en dos factors principals: el tipus del terreny on “descansen” les cases y l’efecte de l’aigua, bé sigui per les pluges o bé per l’efecte de les barrancades.
El setmanari la Veu de l’Ebre, en la seva darrera edició d’ahir mateix, fent balanç de l’edició d’aquest any de la fira de la terrissa, ho titulava així: “El nucli antic de la Galera es queda menut en la dinovena edició de la Fira de la Terrissa”. Què? Com? Hi ha un cas antic a la Galera i jo sense assabentar-me! I eixample, n’hi ha?
A la Galera, des de sempre el que hi ha hagut és “raval”. Els galerencs hem anomenat sempre “la raval” a les cases que hi ha més enllà del barranc, segons es va cap al Sud.
No crec que millor que “cas antic” s’hauria d’haver dit “centre de la població”. Els “quatre cantons” que és la cruïlla entre el carrer Major i el carrer Centre, sempre s’ha considerat el centre de la població. La Galera no ha patit grans canvis per haver de recórrer a canviar alguns conceptes del poble.     

Més informació: http://www.324.cat/noticia/1724158/montsia/Una-vintena-de-cases-de-La-Galera-estan-en-perill-desfondrar-se-pels-despreniments-i-el-mal-estat-del-barranc