dijous, 17 de maig del 2012

CONSULTORIA DE GUÀRDIA…



Mentre camino pel carrer o estic comprant a una botiga, és freqüent que algú s’apropi a mi i em digui: “Tu que treballes a Hisenda...”.
Després d’aquesta pregunta normalment en ve una altra, normalment relacionada amb la renda que és l’impost més comú i que afecta a més gent:


-“És què encara no m’ha arribat l’esborrany, saps si els estan enviant?”
-És què he sentit dir que estant tornant les rendes i jo la vaig presentar fa 15 dies i encara no me l’han tornat, trobes que pot passar alguna cosa?
-És què volia anar a fer la renda “allí dalt”, he de demanar hora?
-L’any passat no vaig fer la renda perquè tenien que tornar-me molt poc, saps si aquest any l’he de fer?
-He anat a fer la renda i m’ha sortit a pagar i l’any passat amb “el mateix”, hem van tornar diners, com és possible?


Però n’hi ha d’altres molt més complicades, d’aquelles que, de vegades, només un expert pot respondre i, moltes vegades, caldria fer la renda per a poder respondre amb exactitud. De vegades aquestes preguntes venen formulades per amics i coneguts, amb qui, sovint, feia temps que no en sabies res.  
Sense anar més lluny, aquesta mateixa setmana vaig rebre la trucada d’una coneguda que havia acudit a fer la renda a l’Administració de Tortosa i li sortia a pagar mol. Però és que l’any passat havia venut una casa el consegüent benefici. I quan s’obté un benefici econòmica, cal pagar. HI ha gent que, abans de vendre una casa o una finca, van a un tècnic tributari per a que els calculi, poc més o menys, el que haurien de pagar i, en funció d’això, acaben fixant el preu definitiu, incrementant, si cal, el que pensaven demanar.
Un amic també em va enviar un correu electrònic preguntant-me com havia de posar la venda d’un pis feta fa dos anys i què, tal com estableix la llei, va ajornar-ho fins que ha destinat els diners en la compra d’un altre pis.
Sembla ser que la condició de funcionari de l’Agència Tributària va implícit amb que has d’estar de “guàrdia” la major part del dia i obert a que et facin qualsevol consulta sobre la feina, sense reparar el lloc, el dia, o la companyia. Els hi és ben bé igual.
Una vegada un amic i company de treball em va dir que ell sempre portava a la cartera unes petites fulles informatives, de la mida d’una targeta de visita on hi figuren els telèfons necessaris per a demanar l’esborrany o cita prèvia per a confeccionar la renda. Des de llavors jo també en porto.
En canvi d’altres companys, quan algú els hi fa alguna pregunta relacionada amb la renda o un altre impost, els hi responen directament que “no ho saben, ja que no és la feina que fan ells”. I és cert, a l’Agència Tributària cadascú de nosaltres realitza unes tasques, les quals, moltes vegades, res tenen que veure d’una forma directa amb els impostos. Jo mateix, com ja vaig explicar, faig certificats.
Una reflexió. ¿Us imagineu què quan em trobés a un metge li demanés un diagnòstic sobre els símptomes que tinc o sobre un determinat medicament; o al lampista que m’expliqués com puc arranjar una avaria o fer-li a un advocat una consulta legal?