dimarts, 19 de maig del 2015

EPISODIS ELECTORALS. ESPAIS ELECTORALS

Sempre he trobat incomprensible la situació a Amposta respecte les banderoles electorals. Per aquells que no estiguin posats massa amb el tema els hi diré que es realitza un sorteig per a designar a cada partit on han de col·locar les banderoles (o en el seu defecte cartells) Així, queda establert la quantitat de fanals que es poden ocupar a cada avinguda o carrer... I no et passis.
No sé si encara passa ara, però fa anys, els de CiU anaven a recomptar-les per a comprovar que no s’havien arrabassat els límits. Sempre recordo (i crec que ja ho he explicat més d’una vegada) que durant la campanya de les municipals del 2007, em va trucar el que devia de ser el responsable de campanya de Ferré per a advertir-me (visiblement molest) que no sé a quin carrer ens havíem passat de frenada... Li vaig dir que les normes estaven per a incomplir-se... Uf! Què li vaig dir! Crec que si li hagués dit que no era fill de sa mare no l’hauria molestat tant... I jo pregunto: Coneixeu alguna llei, norma, etc. que no s’hagi incomplert mai? Jo no, la veritat. De ser així no caldrien ni jutges, ni advocats ni procuradors.
Tampoc està permès col·locar una banderola a un fanal on ja n’hi ha una d’una altra candidatura (sobre tot si és de CiU) Si et saltes les normes, per lleu que sigui la infracció, et truquen de l’ajuntament per advertir-te de la falta comesa.
Tampoc pots posar pancartes o cartells a llocs on no els hi agrada a l’equip de govern. Així per exemple, a la passarel·la de vianants de l’avinguda de Santa Bàrbara, hi està totalment prohibit... En canvi sí que es pot col·locar propaganda institucional, anunciant algun acte o bé si s’ha de casar una parella... Inversemblant! Tampoc es poden posar a la rotonda de la Costa de Santa Fe, la que es troba anant cap a Santa Bàrbara i els Freginals.  
Durant els darrers anys, Amposta ha crescut notablement. Quan es va fer aquesta desfasada normativa, no existia, per exemple l’avinguda Tarradelles ni la majoria de carrers de Valletes. És cert que s’ha anat adaptant a nou vialer i ara es poden col·locar als nous carrers oberts durant els darrers anys... Però l’ampliació del nombre de carrers no va necessàriament lligat a la col·locació de noves pancartes per part dels diferents grups, ja que posar més o menys banderoles i pancartes està condicionat pels pressupostos que gestiona cada candidatura.  
A Tortosa, tot i ser una ciutat més gran que Amposta, aquestes coses no passen. Allí, en un mateix fanal et pots trobar propaganda de diverses candidatures... I no passa res! Quan divendres vaig arribar a Tortosa, em vaig topar amb la cara de Bel, així que vaig arribar a la rotonda delsnusos. Continuaven per l’Eix de l’Ebre en direcció a Roquetes i Jesús.  
Sortint d’Amposta direcció Santa Bàrbara, abans d’arribar als darrers supermercats, a l’esquerra, hi ha un panell d’aquest on de tant en tant s’hi posa publicitat. L’altre dia el vaig veure ple de cares d’Adam Tomàs pels dos costats. Dimecres passat ja no en quedava cap. Imagino que els hi van fer saber als d’EA-ERC que com és propietat d’una empresa privada, no els podien col·locar. Però és que una vegada (no em féssiu dir si a les eleccions de 1991 o 1995), els cartells eren de Roig i no recordo que passés res ja que s’hi van estar durant tota la campanya.
També vull recordar (més que res perquè em dóna la real gana) que l’any 2003 varem penjar una pancarta entre dos arbres al polígon de Tosses, davant d’on hi havia Amposta Ràdio i mirant cap els cinemes. De sobte, va sortir de dintre l’Imma Rastrero i ens va invitar a treure-la visiblement molesta. No ho varem fer, però al dia següent ja no hi era. Altres vegades ens treien les pancartes de la pujada del Grau, mentre respectaven les dels altres partits. Llavors el PSC era la segona força a l’Ajuntament i hi havia convergents que no ens podien veure ni en pintura.
Molt diferent és col·locar pancartes a propietats particulars. Aquí si que no té les pot fer treure ningú. Aquesta campanya n’he vist propaganda electoral a dos llocs que, si més no, m’ha cridat l’atenció. La primera al restaurant la Masia, per la carretera de Sant Jaume. Un restaurant on no hi he anat mai i que de ben segur que mai podré dir si cuinen bé o no. I l’altra al restaurant els Arcs (ja tancat), a la carretera de Tortosa, propietat de la família Serrallonga, convergents on el hi hagi. Durant els anys que el van tenir obert no en vaig veure mai.
Amposta és (i era) diferent... Sobre tot des de guanyen los mismos...