dimarts, 3 de juny del 2014

CONSIDERACIONS SOBRE LA FIRA DE LA GALERA



Aquest any vaig visitar la fira el primer dia (1 de maig) per la tarda. Hi vaig veure molta gent. L’aparcament de l’entrada del poble es veia ple i pels diferents carrers on vaig passar hi havia molts de cotxes. Aparcar resultava quasi una aventura... Menys mal que conec perfectament el poble i això facilita molt les coses.
Per la fira em vaig trobar a l’alcalde que em va dir que els expositors estaven molt contents de les vendes que havien fet pel matí. En general s’hi veia força optimisme. Diumenge vaig tornar a passar per la Galera. Aquest cop no em vaig apropar la fira, però si que vaig poder tornar a veure cotxes per tot arreu i gent caminant cap el recinte firal o venint d’ell. No sé si s’ha fet una estimació sobre els visitants que hi va passar, però de ben segur que diverses desenes de milers. Potser la gent no ho sap, però a la primera edició, allà per l’any 1994, es va col·locar una enorme vidriola i es demanava que tothom si posés un duro; al final es va trencar (trist destí el de les vidrioles) per a recomptar els visitants a partir de les monedes d’un duro que hi havia. Va ser una pensada molt original per esbrinar una xifra prou exacta del nombre de visitants.
Tal com hom he dit, diumenge no vaig passar per la fira, però si que ho vaig fer per davant de l’únic obrador que segueix en actiu: el de Joan Cortiella. La família Cortiella, tal com ha fet en els darrers anys, exposa una mostra de les seves peces al carrer del seu taller. Alguns que ho saben o hi passen pel davant, s’aturen i compren, però la majoria dels visitants, sobre tot els que entren al poble per la part Nord, hi passen de llarg.  
Com a galerenc sento tristesa de veure que una fira que es va fer bàsicament per a fomentar la terrissa local, hagi relegat a l’ostracisme a l’únic artesà. Diuen que quan dos es barallen sumen mil dos-cents (si sents a un té raó i si sents a l’altre també...) Jo crec que des de l’Ajuntament s’hauria de mirar de reconduir la situació i fer reconciliar les parts sense que ningú sé sentís perdedor en aquest pols incomprensible.
L’edició d’enguany ja ha estat la 21ena. Des de fa anys la fira està més que consolidada. Si ens aturem i fem una ullada retrospectiva ens en adonarem que de la primera edició fins a l’actual, les coses han canviat molt. Encara recordo (espero que la memòria no em falli) que el primer any només hi van haver els terrissers de la Galera, Traiguera, Tivenys i Miravet i, per acabar-la de vestir, es va completar amb una parada de venda de mobles, una altra de productes de ferreteria, etc. Actualment ja són quasi 100 els expositors que acudeixen a cada certamen. Però estareu d’acord amb mi que des de fa anys la fira no té cap novetat i potser seria hora de fer-hi algun canvi.
He parlat amb veïns del carrer Major (el principal carrer juntament amb el Sant Llorenç per on s’instal·len els estants de la fira) que estan molestos pels perjudicis que els hi causa. Però el problema més greu no és encara aquest, sinó el de seguretat.
Cóm entraria una ambulància o un camió de bombers si hagués d’acudir a una emergència? El primer que caldria fer seria desallotjar els visitants i apartar les carpes amb tot el seu contingut i la resta d’elements que poguessin dificultat l’actuació dels professionals.
Es per això que crec que seria necessari buscar un nou emplaçament a un lloc molt menys habitat i on no poguessin existir problemes com els esmentats.
Per a mi, zona idònia per a reubicar la fira seria la situada al darrere de la Cooperativa, al davant de les escoles, pel camí del camp de futbol... La Galera es un poble de dimensions reduïdes i, per tant, no es veuria alterat el funcionament normal del certamen.