dilluns, 10 de febrer del 2014

DIFERÈNCIES ENTRE TOTS, LA MAJORIA, MOLTS I ALGUNS

Estic cansat de sentir-me al·ludit per Rajoy quan diu: todos los españoles (us hi heu fixat?)  Exemples: Vamos a tomar medidas que beneficien a todos los españoles o Esto lo comprenden todos los españoles...  
Sr. Rajoy (o els altres que usen el terme todos o tots): M’agradaria que quan es dirigeixen als ciutadans d’aquest país amb el terme todos, se’m excloguin a mi. Jo no pertanyo al ramat borreguer que conformen els seus votants. I he de pensar que no sóc l’únic, perquè conec a molts que tenen una manera de pensar semblant a la meva.
Quan diu tots, segurament es refereix a molts, però que ni tant sols arriben a la majoria. Encara que sigui d’una forma planera, intentaré definir cada un dels adjectius (què jo tinc molt en compte a l'hora d'escriure): 
 
TOTS.- Aquí no hi cap confusió. Tots vol dir tots, sense deixar-ne cap ni un. 
 
LA MAJORIA.- Més que sí que no o més que no que sí, depenent del resultat, però a un costat sempre n’hi haurà més que a l’altre. Es considera majoria a partir del 51%, sempre que es compti per unitats. 
 
MOLTS.- La seva quantificació és indeterminada. Encara que siguin molts poden ser una àmplia minoria o bé una gran majoria. Més que percentatge es refereix a quantitat. 
 
ALGUNS.- Pocs. De tot un col·lectiu només una petita part que pot arribar a ser insignificant. 
 
Estic segur amic lector que distingeixes perfectament aquests conceptes tan elementals, però la mateixa seguretat tinc que les polítics els usen sense cap coneixement de causa o bé en un intent de confondre a la ciutadania.  
Si cap de les dues opcions anteriors és correcta, l’altra possibilitat és que van faltar a classes de primària el dia que la senyoreta ho va explicar.