dijous, 27 de març del 2014

REMUNTAR EL VOL EN TEMPS DE CRISI

No és la primera vegada que parlo dels mercats. Des del meu punt de vista trobo insòlit que vagis al mercat i no trobis un determinat producte, relacionat, clarament amb el que allí s’hi ven.
Mireu, parlo concretament de la salsa per fer amanida xató. Uns dies abans també la vaig buscar sense èxit a la botiga de fruita i verdura que hi ha baix de casa. Dissabte la meva dona la va buscar pel mercat d’Amposta sense èxit. Cóm és possible?
Jo diria que al mercat es poden trobar tots els ingredients per a fer una bona xató: escarola, olives (aragoneses, negres...), tonyina o bonítol, abadejo i anxoves.  Però manca la salsa, evidentment.  I tu, amic lector, em pots respondre: però hi pots trobar els ingredients per a fer-la! Efectivament: nyores, ametlles, avellanes, all, julivert, una molla de pa amb vinagre, sal i oli. Però jo et pregunto: I la recepta? Te poden facilitar la recepta per a elaborar-la? I parlant de facilitar... Torno al començament, no seria molt més fàcil tenir pots de salsa preparats i llestos per a servir. Em valen totes dues opcions, però és evident que alguna cosa sé li hauria de facilitar al client, cosa que no es fa. Si es vol remuntar el vol, hi ha que oferir tota mena de productes alimentaris, fins i tot aquells més exòtics i sofisticats i cal fomentar-ne el consum fent-ne promoció i facilitant als clients receptes de cuina per tal d’elaborar-los. I també productes elaborats (cuinats i precuinats) per a facilitar la vida d’aquells que van sempre amb pressa i que no tenen temps de posar-se a la cuina. Es poden fer moltes coses, però sovint hi manca voluntat per a portar-les a terme.
Imagino que exemples com aquest em podríem trobar més. Sempre dic que els que no poden pretendre els mercats és fer la competència als súpers, però tampoc poden deixar d’oferir articles de gran consum. I el consum s’ha d’incentivar. Potser no tothom conegui la xató i potser dels qui la coneixen, a la vegada desconeixen tots els ingredients o al menys els que són necessaris per a elaborar una bona salsa. El mateix passa amb els calçots. La salsa dels calçots i la xató, son força semblants i coincidents en la majoria dels productes. La diferència és que la dels calçots porta tomata i alls escalivats.  
Què vagi de gust...