dijous, 15 de novembre del 2012

Dos avis sorians triomfen amb un vídeo viral sobre la crisi

A 'Se veía venir' Isidro i Moisés advertien ja el 2007 que "això s'acabarà molt malament"

EL PERIÓDICO / Barcelona

Era l'any 2007, els documentalistes Olga Latorre i Juan Zarza buscaven entre els habitants de Valdegeña, un petit poble de Sòria, opinions sobre la vida d'Avelino Hernández (escriptor del mateix municipi). 
 
"La conversa amb Isidro Ciriano i Moisés 'Casinadie' --dos avis del lloc--, amb aquestes dues persones va ser una meravella i escoltar-lo ara, 5 anys més tard, una passada", asseguren els realitzadors a la seva web (showu).
A Valdegeña, poble de la comarca del Moncayo que, l'1 de gener del 2010 tenia una població de 45 habitants, 30 homes i 15 dones, es va rodar la cinta fa cinc anys, i ara, cinc minuts d'aquesta filmació s'han convertit en un vídeo viral gràcies a Youtube i a Vimeo, i a les més de 700.000 persones que l'han vist.
Asseguts a la porta de casa, en una cadira i en un pedrís, i garrot a la mà i boina al front, els avis repassaven amb humor des de la seva infància fins com ha canviat la joventut i com ha anat empitjorant l'economia fins a portar-nos, ¡ja fa cinc anys!, que "això acabarà molt malament, però molt malament".
Algunes de les frases del l'encertat diàleg dels vells:
>>"Quan jo era petit anàvem a l'escola de pàrvuls 60 nois" (Isidro)
>>"Al col·legi hi he anat un any i mig... no és com ara que un es passa 20 o 30 anys estudiant; abans res, un caminava i ja se n'anava per aquest móns de Déu. Era una vergonya, home" (Moisés).
>>"Després vam començar a treballar al camp, de pastors, a segar... a no guanyar res" (Isidro)
>>"La gent jove se n'ha anat del poble i ens hem quedat sols els vells" (Isidro) "El dia que ens en anem nosaltres no queda ningú" (Moisés) "'Eso pa' els llops que vinguin per la muntanya" (Isidro)
>>"Ara es viu bé, el que passa és que la gent no es conforma... Jo visc bé, millor que mai... I això que cobro poca pensió, però estic content. Ostres, guanyo ara en un mes el que no he guanyat en tota la vida" (Moisés)
>>"El que la joventut aquesta gasta en un mes" "Un cubalibre, 700 pessetes, però home, senyor meu, fes un trago d'aigua i 700 pessetes que s'han estalviat. Si val mig llom 700 pessetes i amb mig llom es menja mitja setmana. Però la gent jove no fa res més que malgastar, que dic jo, i després que no tenen, ¿què tindran? És que la gent jove demana 40 milions d'un pis i es creen que 40 milions surten de la gorra. I després com que no ho paguen, a l'embargament. I això acabarà malament, això acabarà però molt malament" (Isidro)
>>"Doncs jo et dic la veritat, jo si no en tinc, no me'n compro, me n'estic sense" (Moisés)