dissabte, 19 d’octubre del 2013

COTXES, MOTOS, BICICLETES I VIANANTS



Poseu-ho tot dintre d’una coctelera i mireu-ho d’harmonitzar tot. Difícil veritat?
Tal i com han progressat els temps, la circulació s’ha anat complicant. Els romans, els grans impulsors de les carreteres (vies romanes) les feien d’una amplada d’entre 1,15 i 1,35 cm. (en l’equivalència de les seves mesures) No els hi calia més, ja que en aquell temps era molt difícil que dos carros es poguessin creuar i si ho havien de fer, es veien en prou temps com per a maniobrar i apartar-se.
Els carros van donar pas als cotxes, camions, furgonetes i tractors. Però també hi ha bicicletes i ciclomotors i persones que es desplacen a peu, sobre tot per les ciutats i pobles. Per això s’han d’haver d’eixamplar les carreteres, després fer-les de 2 o 3 carrils en cada sentit, posar senyals de circulació, semàfors i passos de vianants i crear rotondes... Maleïdes rotondes! Qui està segur de gestionar-les bé? Abans, quan només hi havia cruïlles, s’havien de respectar el senyals i si no n’hi havia, donar preferència a la dreta. Ara, a les rotondes, s’ha d’anar sempre pel carril de la dreta? No? Es pot avançar per l’interior de la rotonda? Hi ha molts que ho fan...  
Però el tema encara es pot complicar més... Sempre es pot complicar més! Ara imagineu-vos que un conductor o dos o tres o molts pugin conduir sota els efectes del alcohol o les drogues, la qual cosa els minva la vista i els reflexes a més d’augmentar-los l’eufòria... Però no cal estar borratxo ni drogat per a fer bajanades... El passat diumenge dia 13 d’octubre una senyora circulava per l’avinguda de Catalunya d’Amposta, una via amb 4 carrils, per la dreta del carril de l’esquerra o dit d’una altra manera, ho estava fent en sentit contrari de la circulació. Què hauria passat si en aquell moment es topa amb un cotxe circulant a una velocitat inapropiada?
L’any 2012 més de 2.000 conductors van acabar a la presó. La majoria per ser reincidents en consum d’alcohol i/o drogues. Sovint es poden veure cotxes immobilitzats, sobre tot al costat de els carreteres i camins que passen prop d’una discoteca o altres locals d’oci nocturns.  Des de fa poc s’han començat a decomissar els vehicles dels conductors que posin en perill la vida de terceres persones.
Les autoritats competents sempre han vetllat per a racionalitzar la circulació, però mai se’n han sortit del tot. Saltar-se a la torera normes i senyals va implícit amb la condició humana. El factor de ser jove pot tenir molt a veure, però no és l’únic. La inconsciència o la ximpleria també influeixen directament en la conducció. No haver patit mai accident no és garantia de que un dia, per un simple descuit no el pugis tenir. I sovint paguen justos per pecadors. Jo he tingut accidents per culpa meva, però també per badades d’altres conductors que no han estat prou destres.    
Però de tots, els més febles són els ciclistes i els vianants. Darrerament algun ciclista, amb una càmera al cap, ha captat situacions perilloses per aquest col·lectiu... Però també hi ha ciclistes que, directament, els qualificaria de temeraris per posar en risc la seva vida circulant per llocs on no ho haurien de fer o fent maniobres poc apropiades.
Però de tots sempre serà el vianant qui s’emportarà al pitjor part. Els vianants són l’únic col·lectiu que engloba a tothom. Tots els humans en un o d’altre moment ens desplacem a peu, no sempre ho fem en cotxe, bicicleta o un altre mitjà de transport. Per tant, quan anem al volant hauríem de ser més respectuosos amb els vianants. No s’han adoptar actituds inapropiades que com a vianants no ens agradaria que en fessin. 
Fàcil de dir-ho però difícil de portar-ho a terme.