divendres, 27 de desembre del 2013

ELS EQUIPAMENTS DELS COTXES




Ja fa uns quants anys, vaig portar el cotxe a un taller de Freginals. Al carrer del taller hi havia un Ford esportiu dels anys 80 i Fernando, el mecànic em va preguntar:
-A veure si em dius algun equipament que no porti?
-Climatitzador –li vaig respondre-
-Bé, climatitzador no, però sí aire condicionat... I tancament centralitzat, elevallunes elèctric, direcció assistida...
Avui en dia es fa difícil pensar que algun dia els cotxes poguessin circular amb les quatre rodes i el volant, com aquell que diu. El cert és que només fa unes dècades, els cotxes quasi no tenien accessoris per a fer la circulació molt més fàcil i còmoda.
El primer cotxe que vaig tenir va ser un SEAT 127 i era el model més bàsic o sigui, que anava pelat. Per no tenir, no tenia ni retrovisor del costat dret, ni reposacaps, li seients abatibles, ni portes al darrere... Me’n recordo que poc a poc m’hi vaig fer instal·lar llum de marxa enrere, mesurador de la temperatura del motor, equip de música amb el corresponent i els altaveus, comprats a Andorra i portats de contraban, llums de boira, etc. De quin anys estic parlant? Mireu el cotxe me’n vaig comprar l’any 1978 i em va durar fins el 85 quan un jove de Godall se’l va emportar per davant al carrer Major de Santa Bàrbara mentre el tenia aparcat i jo estava a la dutxa.  
Uns anys abans, sobre el 1973 o 74, encara recordo que collint bajoques prop de Benicarló, el fill del propietari de la finca em va parlar d’un Mercedes que portava tancament centralitzat, encara que ell no m’ho va dir així:
-Hi ha un alemany que té un Mercedes que quan obres la porta del conductor, s’obren totes... Evidentment el comandament a distància encara va trigar molts d’anys en arribar.  
Els primers cotxes en sortit equipats van ser els de gama alta i poc a poc es va anar estenent a la resta. Com més equipament, més car. És evident.
Encara ara es pot veure. Superada la direcció assistida, els llums d’emergència, els fars antiboira, l’equip de so, etc., no tots els cotxes porten climatitzador de sèrie o GPS, encara que és veritat que cada cop n’hi ha més. Com encara són uns quants els que porten els sistema d’aparcament automàtic.
Però a què no sabeu quin és l’accessori que abans portaven tots els cotxes i ara no? L’intermitent!
Quan era jove i anaves a fer un avançament posaves l’intermitent de l’esquerra i quan ja l’havies avançat, el de la dreta per avisar que retornaves al carril dret. No era ni obligatori ni necessari, però eren molts els que ho feien. Ara veig fer avançaments sense avisar prèviament que es va a fer la maniobra i girs sense anunciar-ho, o sigui, sense encendre l’intermitent. Quan em vaig treure el carnet, era de les primeres coses que et deien:
-Quan hagis de fer un gir o un aparcament, recorda de posar l’intermitent. Ara sembla que això ha quedat superat fins al punt que, sovint, arribo a pensar que no els porten inclosos de fàbrica.
Per cert, coneixeu l’acudit de l’intermitent?
Un conductor li diu al seu company:
-Mira si va l’intermitent.
-Ara sí, ara no, ara sí, ara no... –li respon l’altre.